dimarts, 29 de gener del 2013

LA TEOLOGIA COM A CIENCIA (25)

BREU ANÀLISI DE LA RELACIÓ ENTRE LA CIÈNCIA Y LA REFLEXIÓ TEOLÒGICA Ferreter Mora en el seu diccionari afirma: “La cuestión acerca de la naturalesa del saber teológico ha dado lugar en todas las épocas a enconados debates no sólo entre los teólogos y los antiteólogos, sino también dentro del campo mismo de la teología. Estos debates se desarrollaron principalmente en el curso de la Edad Media cuando, tras la hegemonía de la teología natural de la última época griega, la teología revelada del cristianismo planteó el problema de la oposición entre la verdad transmitida y el saber racional-natural sobre Dios.” La majoria dels desencontres entre la ciència i la teologia es fonamenten més en la naturalesa de la teologia que en cap altra qüestió. La relació entre la totalitat de les ciències i la pròpia teologia no sempre ha passat per moments de mútua col.laboració. Hi ha hagut moments en que ciència i teologia lluitaven per dominis en l´àmbit del coneixement o s´enfrontaven amb teories contraposades. Ara bé, ja fa temps que la teologia té clar el seu objecte i àmbit d´estudi. En aquest sentit afirmar que la teologia rebutja les teories científiques més actuals és ja un anacronisme i cada cop són més presents i evidents els encontres entre els professionals d´ambdos àmbits. Proba d´aquest fet n´és el mateix IREL i moltes de les activitats que des d´aquesta institució o el mateix bisbat es fan a la nostra ciutat de Lleida, una multiplicitat de revistes en que es tracten les dues qüestions o l´aparició d´una multiplicitat d´Institucions per a l´estudi de qüestions històriques o de conceptes fronterers. Ara bé, per tal d´arribar a l´actual situació s´han hagut de superar un munt de prejudicis entre els que destaquen els continguts del autors americans J.W. Draper i A. D. White (que reflexen el pensament positivista) i el britànic J. Tyndall (materialista) que defensaven l´oposició entre ciència i teologia i que tingueren un gran ressó a diferència d´altres posicions més conciliadores com les del teòric de l´electromagnetisme J.C. Maxwell criticà les tesis de l´antogonisme entre ciència i fe i que avisava del perill de caure en el concordisme. En paraules d´Umberto Casale: “Las relaciones históricas entre la ciencia y la fe han sido muy variadas, pero pueden sintetizr-se en una triple tipología. El primer tipo es el concordismo, es decir, la búsqueda de una correspondencia directa entre fe y ciencia, entre una perícopa bíblica y un dato científico (…). El segundo tipo es el discordismo, que, a diferencia del anterior, sostiene que la ciencia y la fe se ocupan de dos órdenes diversos de la realidad y que estos son independientes ontológica y epistemológicamente. Y el tercer tipo de relación se fundamenta en la articulación entre ciencia y fe mediante un diálogo que intenta integrar las dos formas ce conocimiento”

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada