dimarts, 29 de gener del 2013

LA TEOLOGIA COM A CIÈNCIA (13)

Així, una anomalia mereix un examen especial quan posa clarament en entredit generalitzacions explícites i fonamentals del paradigma, o que provoqui una crisis si les excepcions que comporta són particularment importants, o si el desenvolupament acumulatiu de la ciència normal transforma en causa de crisis una anomalia que abans era un sol enigma. Símptomes de la crisis són la proliferació de teories en competència, la disposició a assajar-ho tot, la inseguretat personal i professional, el recurs a la filosofia i el debat sobre els fonaments, etc… Hi ha un element aparentment irracionalista en l´assumpció del nou paradigma, a saber: una raó de fe en la capacitat de la nova teoria per a enfrontar-se amb èxit als problemes que inevitablement i de forma immediata se li plantejaran. Armat amb la força de la seva fe, els investigadors d´una comunitat portaran a terme una campanya de captació d´adeptes que permetrà degut a que els científics són homes raonables, que un o altre argument persuadirà en última instància a molts d´ells. “Las revoluciones científicas se consideran aquí como aquellos episodios de desarrollo no acumulativo en que un antiguo paradigma es reemplazado, completamente o en parte, por otro nuevo e incompatible. [...] ¿Por qué debe llamarse revolución a un cambio de paradigma? Frente a las diferencias tan grandes y esenciales entre el desarrollo político y el científico, ¿qué puede justificar la metáfora que encuentra revoluciones en ambos? Uno de los aspectos del paralelismo debe ser ya evidente. Las revoluciones políticas se inician por medio de un sentimiento, cada vez mayor, restringido frecuentemente a una fracción de la comunidad política, de que las instituciones existentes han cesado de satisfacer adecuadamente los problemas planteados por el medio ambiente que han contribuido en parte a crear. De manera muy similar, las revoluciones científicas se inician con un sentimiento creciente, también a menudo restringido a una estrecha subdivisión de la comunidad científica, de que un paradigma existente ha dejado de funcionar adecuadamente en la exploración de un aspecto de la naturaleza [...].”

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