La globalització en tant que procés d´interconnexió econòmica, financera, social, política i cultural entre persones i organitzacions en l´àmbit mundial es troba fortament present en el nostre vida de cada dia. En l´actualitat gran part de la población mundial es troba summergida en una selva d´informació i relacions socials degut a les paraules procedents de la radio, la televisió, els diaris, el correu postal, el telèfon, el fax, els cartells però sense cap mena de dubte hi ha un factor que ha revolucionat aquesta información i aquestes relacions socials com és internet i tot al que a ella es troba associat: correu electrònic, xarxes socials virtuals, etc… i que ha revolucionat tots els aspectes de la realitat.
Així en l´àmbit financer es pot veure en la lliure circulació de capital que circula lliurement pel món i que el trobem en productes financers que ens ofereixen les institucions bancàries dia rera dia.
També el puc observar en el nostre viure quotidià al comprovar com productes d´ús habitual (roba, cotxe, menjar, etc…) han estat produïts, distribuïts i consumits en països diferents. Així un cotxe pot estar dissenyat als EEUU, fabricat a València i consumit a Alemanya, o un fascicle d´una revista pot tenir la seu social a Catalunya però editat en part a Madrid i l´objecte de regal fabricat a la Xina. També és evident que el fenomen de la globalització està al darrera de les deslocalitzacions que s´han produït al nostre voltant com pot ser l´empresa Philips, fet, en part, pel menys cost de la mà d´obra o en altres empreses per la nul.la presència d´impostos ecolòlics o reglamentació en aquest àmbit.
A nivell polític podem observar els símptomes de la globalització ja no sols en la utilització de l´Euro, o la dependència que tenen els nostres bancs respecte no del Banc d´Espanya sinó del Banc Europeu, sinó també en l´harmonització, en la dificultat que tenen alguns paísos per a regular determinats àmbits (Canal Segarra-Garrigues), la fortíssima pressió que realitzen algunes multinacionals per a portar a terme una determinada política econòmica (l´ajut al sector de l´automoció). També els podem veure en la uniformitat de polítiques i de discursos que no varien gaire d´un país a un altre) i d´aquí la similitud en formes i fons de les campanyes electorals (com pot ser ara la campanya electoral alemanya, francesa, portuguesa i que veurem properament en l´espanyola). També els podem veure sols mirant un telenotícies i com qualsevol esdeveniment succeït al món es converteix en proper.
En el terreny sindical i associatiu els podem veure en moviments cada cop més globals i menys nacionals com són els moviments socials implicats en problemes d´àmbits mundidal com són el pacifisme (el moviment contra la guerra d´Irak), l´ecologisme (moviments i associacions de tot tipus que van més enllà de la protecció d´una zona concreta d´un pais concret i que movilitza a molta gent no sols d´un lloc concret, com en el cas de Galicia i el petroli vessat al mar), el feminisme (les últimes campanyes d´Amnistia Internacional) o la preocupació contra l´ablació femenina. No podem oblidar tampoc el fenomen dels moviments antiglobalització o ocupa i que molt sovint estan present als nostres carrers o informatius.
En el terreny social la globalització ha comportat la necessitat de dominar les TIC i ha provocat la divisió del món entre aquells que dominen les TIC i els que se n´han quedat exclosos. També ho veiem en els viatges que fem (s´ha convertit en quelconm normal converses sobre les nostres vacances a l´altre cantó del món, o a països molt diferents de la nostra cultura occidental). També és una mostra d´aquest fenomen la necessitat del domini de vàries llengües que no són les del propi pais, i cada cop més llunyanes (com el xinès cada cop més necessari en l`àmbit dels negocis).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada