Segons Weber l´escatologia mesiànica garantitza l´equilibri futur en aquest món. Els sofriments d´una generació actual són conseqüència dels pecats dels ascendents, aquests són els que guanyen la participació dels seus fills en el regne de la salvació. L´aparició de profetes anunciant l´adveniment del regne mesiànic fa néixer una poderosa emoció religiosa, però quan la seva arriada es retarda massa, es fa necessari el consol d´un “més enllà” en un altre món.
Weber fa constar en aquest punt que no sempre ha existit un regne especial dels morts, ja que les ànimes podien encarnar-se o finalment desaparèixer. Sols el deu qualificat d´ètic disposa del destí des del punt de vista ètic. Existeixen vàries possibilitats d´avaluació per part del deu ètic. Una pot ser la inversió de la concepció original “els últins seran els primers” . En general la idea consisteix en la retribució del bé i del mal concrets realitzats pels homes, els seus pecats seran graduats i el seu càstig no serà eterb. Això últim entra en contraposició amb el que afirmen els profetes, que si donen perpetuïtat al càstig. Una solució per a aquesta contradicció es afirmar que el destí està predeterminat i l´actitud en la vida terrenal és un síntoma de l´ultraterrena (idea força en el protestantisme).
Per a Weber, la creença en la profidència comprta que es contrària i desvaloritza la màgia, trasllada el diví al fer actiu personal en el món i estableix una enome distància entre les criatures i deu fet que comporta que és un crimn l´endiosament de les criatures.
Després de fer un anàlisi de la religió de Zarathustra, Weber afirma que la solució, per a ell, més perfecta al problema de la teodicea és la doctrina del Karma de la Índia. Segons aquesta doctrina l´ànima porta una contabilitat exacta de les seves bones i males accions i aquest fet influeix en la seva vida (l´individu crea el seu propi destí). Així les bones accions que realitzi l´individu li serviran en el cel però no indefinidament sinó solament fins esgotar la seva reserva. Es creu en la transmigració de les ànimes, de forma que es paga o s´obté en aquesta vida segons s´hagi actuat en una vida passada. Així, s´enten que és inimaginable un deu que alteri aquest mecanisme.
“el mundo es un cosmos sin espacio libre de conpensación ética. Culpa y mérito se compensan de manera infalible dentro del mundo a través de los destinos en una vida futura. El alma tendrá que experimentar un número indetrminable de reencarnaciones, regresando al mundo en otras existencias animanes o humanas o tambien divinas. Los méritos éticos en esta vida pueden producir el renacimiento en el cielo, pero siempre por un tiempo limitado, hasta que se cubra la cuenta del mérito”
diumenge, 22 de novembre del 2009
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada