10). CONCLUSIÓ DEL PENSAMENT DE MAX SCHELER I DE L´OBJECTIVISME AXIOLÒGIC EN GENERAL.
Com he intentat demostrar al llarg d´aquest breu treball sobre el pensament de Max Scheler, l´objectivisme axiològic té antecedents tan llunyans com les que trobem a Plató en la seva doctrina metafísica de les idees. El bell i bo existeixen idealment, com a entitats supraempíriques, intemporals, inmutables i absolutes que existeixen en sí i per sí, independentment de com es plasmin en les coses empíriques, temporals, mundanes i relatives, i independentment també de la relació que l´ésser humà pugui mantindre amb elles coneixent-les o intuint-les. En el nostre temps l´objectivisme axiològic es troba representat principalment per M. Scheler. Deixant de banda les diferències de matís entre els seus principals representants podem caractritzar aquesta posició pels següents trets fonamentals.
· Els valors constitueixen un regne propi, subsistent per sí mateix. Són absoluts inmutables i incondicionats.
· Es troben en una relació peculiar amb les coses reals valuoses que anomenem bens. En els bens s´encarna un determinat valor.
· Són independents dels bens en els que s´encarnen. És a dir, no necessiten per existir que s´encarnin en les coses reals.
· Els bens depenen del valor que encarnen. Sols són valuosos en la mesura que suporten o plasman un valor.
· Son inmutables
· No tenen una existència real.
Aquests sis trets poden agrupar-se en això: separació radical entre valor i realitat, o independència dels valors respecte dels bens en que s´encarnen. Aquesta és la primera tesi fonamental de l´objectivisme axiològic.
La segona tesi fonamental és la independència dels valors respecte tot subjecte i la podem descomposar en els següents trets essencials:
· Els valors existeixen en si i per sí, independentment de tota relació amb l´ésser humà que pot coneixer-los, aprehendre´ls o valorar els bens en que s´encarnen. Són valors per sí, i no per a l´ésser humà.
· Com a entitat absolutes i independents no necessiten ser posats amb relació amb els homes ni amb les coses.
· L´home pot mantenir divereses relacions amb els valors.
· Al llarg de la història pot variar la relació dels homes amb els valors. Ara bé, aquests canvis no afectena l´existència dels valors ja que aquests existeixen d´una manera intemporal, aboluta i incondicionada.
dimecres, 11 de novembre del 2009
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada