dilluns, 31 de gener del 2011

escatologia (4)

A continuació Ratzinger fa un repàs al que els principals teòlegs actuals ha dit sobre la tensió entre paraula i realitat. El primer teòleg analitzat és K. Barth per a qui (segons Ratzinger) :
“Esperar la parausía no significa el cálculo de un acontecimiento temporal que alguna vez tendrá lugar, sinó que se trata de algo sumamente actual para cada hombre. Significa mirar a la forntera contra la que choca mi existencia. Significa “tomar nuestra situación en la vida tan en serio como es”; “resurrección es eternidad”; las concepciones de los últimos días representan lo absolutamente último en el sentido metafísico, es decir, la trascendencia absoluta de Dios”

En aquest sentit l´escatologia té un component existencial, no temporal. El Crist és una trobada sempre nova. Aquest posicionament de Barth és qualiticat per Ratzinger com d´actualisme.
El segon teòleg analitzat és Bultmann per a qui l´escatologia tampoc té una connotació temporal, també és una trobada amb Déu. En aquest sentit ser cristià és avançar cap a l´autenticitat en força d´aquest fet de la trobada. Ratzinger el qualifica d´un posicionament moral, estrictament formal i actualístic.
El tercer teòleg analitzat és Cullmann qui rebutja plantejaments atemporals. El seu plantejaments, a ulls del nostre autor, té el problema que sembla una filosofia objectivista. L´escatologia es converteix en teoria pero on no s´ofereix cap orientació per a la conducta humana. Ratzinger fa un extens anàlisi sobre la concepció de la divisió del temps de Cullmann on el centre del temps ja no es situa en el futur (com sembla indicar l´Antic i el Nou Testament) sinó en la mateixa vinguda de Jesús.
L´ últim teòleg analitzat és C. H. Dodd per a qui és clar que Jesús és la demostració de la intervenció de Déu en la història. Segons Dodd “La dramàtica de la predicación de Jesús no se debe a la espera especialmente tensa de que el fin está a la puerta, sino a la afirmación de que trae la presència de Diós”

Per a finalitzar aquest capítol Ratzinger fa un repàs de la teologia de l´Esperança.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada