divendres, 21 de gener del 2011

Etith Stein (1)

SEMINARI EDITH STEIN

DESCRIPCIÓ OBJECTIVA DEL SEMINARI

El seminari que, magistralment, ens va “regalar” l´Agustí Borrell va posar de manifest la rica personalitat d´Edith Stein (1891-1942) i que es plasma també en una riquíssima elaboració intel.lectual en camps tant variats com els de la filosofia, l´espiritualitat, la poesia, el teatre,pedagogia, etc..
Aquesta santa de l´Esglèsia catòlica que va néixer en l´ambient d´una familia jueva (religió que abandonà ben aviat per a passar a un ateisme que no abandonà fins a la seva conversió al cristianisme catòlic l´any 1922) en un context històric absolutmament dramàtic per a la història de la humanitat (no sols d´Europa) i que la portarà finalment a la mort en un cambra de gas al camp de concentració d´Auschwitz.
Abans d´entrar directament en la plasmació del seu pensament indicar que l´Agustí Borrell va insistir molt en mencionar la importància de l´evolució del seu pensament i actitut davant la vida. Edith Stein va tenir sempre una preocupació per la recerca de la veritat i això la va fer rebutjar inicialment la religió jueva (no cal oblidar que el seu àmbit familiar practicava la religió jueva amb una superficialitat destacable), entrant en contacte amb la recerca filosòfica (especialment la fenomenologia de Husserl, Max Scheler, etc...) i d´aquí poc a poc entra en contacte amb el cristianisme no sols teòric sinó també amb experiències de persones anònimes que obren la ment d´Edith Stein i que culminarà amb la lectura de l´autobiografia de Santa Teresa de Jesús. A partir d´aquell moment es converteix al cristianisme i entrarà en una linia que la portarà a entrar en el convent de les carmelites descalces, fet que es produirà l´any 1933.
Pel que fa al seu pensament, el seminari es va concentrar en quatre grans idees-marc:
1. Recerca de la veritat. Tota la vida d´Edith Stein és una recerca apassionada de la veritat i el bé així com un desig d´actuar amb rectitut. Aquest desig de recerca de la veritat la porta a entrar en l´ambient de la fenomenologia (que pretén conèixer tal com la realitat és, no defendre res sense demostrar-ho amb rectitut. I tot això ho trobarà en el testimoni de Santa Teresa i la seva experiència personal descobrint que la veritat no és una idea sinó una persona (Jesús de Natzaret) descobrint també que la veritat no és filosòfica sinó en l´amor de Jesucrist. A més a més descobreix que la veritat li arriba per un do i no per un esforç. Tot i això no deixa de raonar, estudiar i reflexionar unint fe i ciència de forma coherent.
2. Preocupació per la persona humana. Stein és una gran estudiosa de les relacions humanes fent una antropologia cristiana a partir del model de Crist. Ella es fixa principalment en la condició femenina i el lloc que ha d´ocupar aquesta en la societat i l´esglèsia. Aquesta antropologia es fonamenta en la igual dignitat entre home i dona, així com la seva diferenciació i complementarietat.
3. Visió de Crist com l´home nou. És Crist el model a partir del que refila la seva visió de la persona humana, en tant que Edith busca una comprensió global de la persona humana. Segons Edith Stein personifica l´ideal de la persona humana. En aquest sentit la vida cristiana és un sacrament de Crist on tots els cristians hi estan convidats. La vida dels cristians en el plantejament de la nostra autora és viure la vida nova que Jesucrist planteja.
4. La Creu de Crist. Segons Edith Stein la Creu sols té sentit a la llum de l´amor. A més a més Stein està convençuda que la identificació amb Crist també comporta la Creu que és la ciència més alta en tant que no és pura teoria sinó una teoria real, viva, afectiva. No s´ha de buscar el dolor per el dolor però en no-buscat però que vé per ser fidel a Crist sí té sentit.

A tall de conclusió indicar que l´Agustí Borrell ens va mostrar el pensament d´una dona que partint de la recerca constant de la veritat va arribar a l´experiència més alta de la VERITAT i tot mantenint una coherència ideològica i vital digne de referència avui en dia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada