divendres, 21 de gener del 2011

El racisme

El conferenciant va iniciar la intervenció indicant la centralitat del tema del mal en tant que pels ateus és la demostració de la no-existència de Déu, és a dir, si hi ha mal és perquè no hi ha Déu, i pels creients comporta inevitablement un conflicte intern de la vida personal.
El racisme, el mal sobre el que la conferència versarà, no és més que una de les manifestacions del mal.
El conferenciant també va posar de manifest que el tema del mal ens dirigeix al debat so bre el debat entre la predestinació (en aquest cas es negaria la responsabilitat moral individual i per tant la mateixa realitat del mal) i el lliure arbitri (afirmant en aquest cas la responsabilitat moral i, per tant, el mal).
A continuació va indicar una tipologia sobre el mal, concretament va dividir el mal en tres grans tipus: a). el geològic o natural (com el cas dels terretrèmols); b) el material o biològic (com les malalties o la mort) i c) aquell que és fruit del lliure arbitri. Aquest últim és el més tractat per la teologia i concretament la pregunta és com Déu controla el lliure arbitri humà.
En el Gènesi Déu posa l´home en el paradís, sense conèixer el bé i el mal i on no hi ha la llibertat individual. En aquest sentit s´ha dit moltes vegades que hi ha mal des del mateix moment en que apareix la llibertat, hi ha mal perquè hi ha llibertat, el mal seria el preu que l´home ha de pagar pel fet de ser lliure.
En la Torà es parla de la predestinació quan s´afirma que Déu endurirà el cor del Faraó. Si és així llavors el faraó no és el culpable, està predestinat. Ara bé, en el judaisme hi ha molts passatges on es parla a favor del lliure arbitri (en aquest punt es va fer especialment menció a Deuteromi 30, 19).
Per solucionar el problema de la predestinació del faraó es diu que quan un home fa molts actes dolents, Déu té la potestat de controlar el seu lliure arbitri (com ho indica el filòsof Maimònides).
En aquest sentit Satan (entès com l´Angel de la desviació) és el que posa a prova a l´home, és un àngel bo perquè no té lliure arbitri com tota la resta d´àngels, ell prova a l´home en l´exercici del seu lliure arbitri.
Ara bé, Déu no ens deixa sols amb la nostra llibertat sinó que ens ensenya el camí, l´ésser humà no està cec, sinó que ha de seguir el camí de la justicia. Així l´home té dos comins per on triar: la Torà i Satan.
Un altre aspecte posat de manifest en la conferència és el fet que el mateix Isaïes afirma que el mal (la mort) serà destruït. En aquest punt judaisme i cristianisme s´enfronten en tant que pels jueus l´arrivada de Jesus hauria d´haver comportat (si fos realment el mesies) la fi de la mort, i per això el judaisme no reconeix a Jesús com a fill de Déu.
De tot això es dedueix que quan la mort desaparegui, la Torà no tindrà sentit perquè estarà dins del cor dels éssers humans.
Ara bé, si bé és cert que el tema del mal és un tema central, serà a partir de l´holocaust jueu quan el tema del mal és analitzat per la filosofia jueva. En aquest sentit podem trobar 9 grans teories sobre el mal:
1. La primera teoria que es dedueix del llibre de Jeremies afirma que tots els mals provenen dels pecats, el mal és un càstig. Així el mal sofert pels jueus es fruit dels seus pecats. Ara bé, quins pecats varen fer els jueus?
1. Deixar de creure en Déu.
2. El Sionisme. Voler substituir Déu i la seva tasca de crear l´Estat.
3. El pecat era no treballar per l´Estat jueu i viure còmodament a Europa.
2. El Mal de l´elecció, és a dir,els jueus han estat elegits per a patir.
3. El Mal com excepció. A vegades la naturalesa falla. És el mal incomprensible. L´home no pot comprendre el mal com a ésser incomplert que és.
4. El Mal com a prova de fe.
5. El Mal com a eina contra les vanalitats en tant que ens fa adonar d´allò essencial a la vida.
6. La necessitat d´una religió sense Déu perquè una religió fa més suportable, més sociable el mal. El mal uneix i socialitza les persones. El mal seria, en aquest cas, font de solidaritat.
7. Eclipsi de Déu. Déu sembla a vegades que està amagat (el mal apareixeria quan està amagat) però sempre torna.
8. El Mal com el preu per la llibertat
9. El Mal com a misteri.

Un cop analitzat el problema del mal es va passar a analitzar el tema del racisme com a mal lligant-ho en un context jueu.
El conferenciant, d´una manera buscadament provocadora, afirma que el primer acte de racisme de la història és quan Miriam (Maria) juntament amb Aaron critiquen a Moisès per agafar una dona negra no jueva com a esposa. És a dir, el problema del racisme el tenim des de l´inici de la història.
Ara bé, tant per la reacció de Déu, en aquest cas mencionat, com en paràgrafs de Ruth i David, observem com la Bíblia ens indica que el racisme cal aturar-lo d´arrel.
Justament és important indicar que la Bíblia, a diferència de la resta d´històries d´una civilització, no comença amb el primer jueu sinó amb la creació i ho fa així perquè ningú es pensi que té un pare superior a l´altre.
Per últim el conferenciant va acabar la conferència amb la lectura de la profecia de Melaquies 2, 10.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada