divendres, 22 de juny del 2012

el color del paraiso (4)

5). QUINA ÉS LA PRESÈNCIA DEL MAL I QUAN ES PRESENTEN ELS MOMENTS MÉS IMPORTANTS D´ELECCIÓ PERSONAL El pare, tot i que inicialment pot semblar que representa el mal, en realitat és víctima de la seva pròpia cultura ancestral. En la seva societat un nen cec és una càrrega, un impediment social. El pare vol casar-se i refer la seva vida i la presència del fill pot impedir-ho. Majidi planteja en dues ocasions (com a mínim) el problema del mal en el món, de la injusticia, del dolor, de la mort. Tant Mohammed i el pare reclamen el fet de ser cec o el fet d´estar sol. Però hi ha una diferència perceptible per a la gent religiosa, i que Majidi fa òbvia a través dels diàlegs. El diàleg Mohammed amb el fuster cec és una queixa del nen per la seva ceguera, de com aquesta causa que tots el rebutgin. Si Déu l´estima més per ser cec, per què li va donar la ceguera? Per què no l´evità aquest dolor per aquest amor? És una queixa però no un reclam i, menys encara, una blasfèmia. L´espectador ha de fixar-se que en la resta del diàleg Mohammed aclareix que el seu mestre li va dir que podia tocar a Déu que d´aquesta manera també el podia conèixer, en les coses del món. El cec que l´ensenya l´ofici de fuster li contesta: “El teu mestre té raó”. Aquest diàleg és queixa i no rebelió de Mohammed. El diàleg pare-àvia sí té les característiques religioses d´una blasfèmia. El reclam del pare és directe contra aquest Déu del que tant parla la seva mare i que l´ha privat de tot. Es fonamenta en les circunstàncies adverses que ha viscut: “qui em cuidarà quan sigui vell i dèbil? Déu el va carregar, a més a més, amb un fill que és un impediment per a la seva vida feliç. Però no pot veure les coses valioses ue té el seu fill amb discapacitat visual. Les escenes on apareixen moments claus de decisió personal i amb la presència del mal val lligades sempre a decisions del pare i són: -Enviar el nen fora de casa, a la fusteria -Voler que el nen es quedi a l´escola durant l´estiu perquè el cuidin allà i no ell. -El dubte fatal entre salvar al cavall o al seu fill

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada