dimecres, 19 de maig del 2010

Ateisme i gaudium et spes (21)

En aquest sentit per un agnòstic no existeix el misteri, existeixen els problemes o els sensesentits. El patiment és un problema que cal resoldre, mentres que acceptar el misteri és una atitud per un agnòstic d´irracional. Ara bé, un dels perills més evidents de l´agnosticisme és que oblidi l´humanisme que desemboqui en una postura acomodaticia, sense una instància trascendent que ens porti a la lluita solidària en la causa,entre altres, dels pobres.
Com a fenomen postcristià (i coincidint amb el pensament del professor de filosofia Mario Moreno Villa) l´ateisme contemporani constitueix intel.lectualment el punt final del procés de desmitificació del món d´alliberament del subjecte, que tenen el seu origen històric en la fe bíblica en Déu, i es presenta, paradoxalment, com un rebuig conscient de la mateixa fe que el va fer possible. En aquest rebuig l´ateisme es comporta sovint com a ideologia pseudoreligiosa de salvació i es converteix així en expressió il.legítima del procés desmitificador i alliberador, que la fe va propiciar. No obstant, per gran que sigui en si mateix aquest rebuig del Déu Salvador, l´ateisme (i ho hem vist a l´analitzar el pensament dels diferents autors destacats en el present treball) presenta també per a la fe aspectes positius, que és de justicia destacar. Primerament l´ateisme constitueix una proba negativa de la inevitabilitat de Déu. Plantejar-se la qüestió de Déu, encara que sigui per a negar la seva existència, és un fet específicament humà. A més a més, l´ateisme sorgeix sovint com a reacció crítica als excessos antropomòrfics del discurs religiós i obliga als creients a purificar la seva imatge de Déu. Finalment, , l´ateisme ha posat de relleu de manera destacable que la “mort de Déu” és una ferida mortal a l´esperit europeu, ja que amb Déu cauen també tots els grans valors humans (sols cal veure el pensament per exemple de Nietzsche o Sartre). Així l´ateisme ha alliberat a l´ésser humà del mite de l´autosalvació. En aquest sentit, com apunta Ferreter Mora, més greu que l´ateisme de la negació absoluta és l´actual ateisme de la indiferència, que neix de la isensibilitat davant el problema de Déu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada