dimecres, 24 de febrer del 2010

luter (4)

Les primeres tesis de Luter apunten al fet que Jesucrist ordenà fer penitència però que aquesta és una actitut de vida que supera el sacrament del mateix nom. Precisament, per això, el papa no podia remetre cap pena a menys que prèviament ho hagués fet Déu o que estractés d´una pena imposada per si mateix. Segons les tesis luteranes és tesi humana predicar sobre el valor de les indulgències, fet que sols comporta treure els diners als pobres. D´això es desprenia que afirmar que la compra de les indulgències treia a les ànimes del purgatori de manera indiscriminada no era sinó mentir, ja que el papa no disposava d´aquest poder. En realitat, segons Luter, s´oblidava que Déu perdona als creients en Crist que s´arrepenteixen i no als que compren una carta d´indulgència.És preferible fer obre de caritat i suplir les necessitats de casa seva que comprar indulgències. La clau del perdó diví es troba en que la persona es torni a Ell. A més a més les indulgències mai poden ser superiors a determinades obres de la vida cristiana. A més, el fet de no ajudar als pobres per a adquirir indulgències o de privar a la familia del necessari per a comprar-les era una abominació que havia de ser combatuda. El cristià vertaderament arrepentit té dret al perdó complert, inclús sense cartes d´indulgències. Déu li ha concedit la llibertat que ningú li pot treure.
Per a Luter és obvi que el centre de la vida cristiana havia de girar entorn a la predicació de l´evangeli. Al permetre que qüestions com les indulgències centressin l´atenció el que es feia era ocultar el missatge de l´evangeli.
Sembla que Luter, amb les tesis, el que volia fer era un avís, una mostra de preocupació i que calia eliminar els abusos. Si fou així, les 95 tesis luteranes no foren sols un escrit anticatòlic, sinó profundament impregnat d´una profunda preocupació pel poble de Déu i la imatge de la jerarquia davant d´aquest. No obstant, les coses no anaren com inicialment Luter havia previst i les 95 tesis, vistes amb la perspectiva que dóna el temps, foren el primer pas de la Reforma, el trencament de l´esglèsia catòlica-romana i la construcció d´una nova Europa, d´un nou món amb implicacions polítiques, econòmiques i filosòfiques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada