dimarts, 20 d’abril del 2010

L´ateisme i la Gaudium et Spes (5)

ATEISME AGNÒSTIC

“Piensan que el hombre no puede afirmar nada en absoluto a cerca de la existencia de Dios”


Podem definir l´agnosticisme com aquella actitud filosòfica que declara inacessible a l´entenimet humà tota noció de l´absolut, de Déu i dels seus atributs. Per aquesta raó hauríem de situar-ho entre una posició demostracionista (Sant Anselm o Sant Tomàs) i l´ateisme: per als primers es pot provar l´existència de Déu, per als últims es pot provar racionalment la seva no-existència. Per a l´agnosticisme no es pot provar ni la seva existència ni la seva inexistència. Observem que l´agnosticisme és un escepticisme parcial, un escepticisme referit exclusivament a la qüestió de l´existència de Déu. En tant que escepticisme parcial, tot agnosticisme partirà de l´anàlisi de les condicions que fan possible el coneixement per arribar a la conclusió que Déu no és un possible objecte de coneixement.
D´altra banda, és important observar que una cosa és la postura teòrica i una altra és les conviccions íntimes que puguem tenir ( i això és quelcom que té a veure amb la fe o les creences de cadascú). Així, mentres que l´agnosticisme filosòfic és una postura defensable filosòficament, una altra postura molt diferent és l´agnosticisme com a postura vital, existencial: no és fàcil viure sense tenir algun tipus de convicció respecte a si hi ha vida o no després de la mort, si hi ha paradís o infern, etc…, ja que les espectatives que tenim condicionen substancialment la nostra manera de viure quotidiana. Així, per exemple, mentres que de la filosofia kantiana es desprèn coherentment un agnosticisme (almenys en l´ánàlisi de la qüestió que es fa a la Crítica a la Raó Pura), sabem que Kant era un cristià pietista impecable. Això no suposa cap contradicció, ja que l´agnosticisme l´únic que fa és col.locar l´existència de Déu del costat de la fe, i separar-la de la demostració racional. En cert sentit, per a molts pensadors, la fe perdria la seva condició de Gràcia difina si fos prescindible i suplantable per la raó.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada