dimecres, 16 de febrer del 2011

escatologia (9)

La segona part d´aquest apartat està dedicat al retorn de Crist i al judici final, començant per analitzar el material bíblic (a qui dedica més temps l´autor a analitzar).
En aquest anàlisi Ratzinger arriba a la conclusió que no és possible datar el final i que tot i que és veritat que el posen en connexió amb la història cal entendre aquesta connexió en el sentit en que cal estar sempre alerta ja que sempre és temps final.
En un segon moment Ratzinger analitza el retorn de Crist indicant que no es pot treure cap conclusió en ordre a una descripció còsmica sobre els fets futurs. És inexpressable. Ara bé, Ratzinger també mostra que no cal oblidar que tot eucaristia és ja parausia, vinguda del Senyor. Així “la parausia se convierte en una explicación de la liturgia i de la vida cristiana en su contexto íntimo y en su entretejimiento continuo. Se convierte en obligación de vivir la liturgia como fiesta de la esperanza y de la presencia en orden al cosmocrator que es Cristo. Se tiene que convertir en punto de partida y de coincidencia de aquel amor en el que el Señor puede habitar”

En tercer lloc analitza la figura del judici, que, com passa amb el tema del retorn de Crist va més enllà dels nostres intents per imaginar-lo. Així Ratzinger planteja la pregunta de qui fa el judici. El tema que podria semblar fàcil no ho és perquè trobem textos on és Déu, textos on és Crist i textos on són “els dotze”.
En Joan el judici es trasllada al present quan es dediceix entre la fe o la indredulitat donant al tema del sentit un nou sentit cristològic. Per ell Crist és la salvació, no jutge. Així la condemna es dona quan l´home s´allunya d´ell.
Per un altre costat Déu jutge en tant que és la veritat mateixa que s´ha encarnat per a salvar l´home, convertint-lo en un ésser estimat per la veritat. Així el límit escatològic s´atravessa en l´acte de fe, fent que l´home és l´únic que es condemna a si mateix.
A continuació Ratzinger fa una valoració teològica del que ha descrit en aquest capítol.
La fe cristiana segons Ratzinger s´oposa a la salvació de tipus marxista i creu que al final l´amor i la veritat és qui ens jutjarà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada