dimarts, 14 de desembre del 2010

profetes (3)

A continuació el professor fa un anàlisi de les figures d´Amos i Oseas. El primer profeta analitzat és Amos indicant-nos que fou pastor i agricultor i que tot i que va néixer al regne del Sud va practicar la seva activitat econòmica i profètica al regne del Nord. Segons sembla, amb les dades que tenim a la mà, va ser assessinat molt poc després d´iniciar la seva activitat, principalment de denúncia i amenaça.
El professor passa a analitzar els principals textos que tenim d´aquest profeta on s´enfatitza aquesta activitat crítica i com mostra que Amós creia fermament que havia estat cridat per Déu i que, per tant, l´únic que podia fer és transmetre el missatge deDéu.
El professor fa un repàs dels pecats amb que s´acusa a Israel per part d´Amós així com el recordatori al poble de la seva pròpia història i la seva intervenció en la història d´Israel.
Per a finalitzar l´anàlisi de la figura d´Amós el professor ens indica per un costat la crítica del profeta a la falta de conversió del poble, la seva crita al fals culte, incoherent amb la seva activitat diària i el desig del profeta de la conversió del poble.
Pel que fa referència a la figura del profeta Osees el professor en insdica que era ramader i que tenia familia tot i que durant una bona part de la seva vida sembla que no hi va tenir una bona relació (aquest aspecte és molt important ja que el professor ens indica i fa veure com Osees profetitza a partirde la seva experiència persona). Sembla que la seva activitat profètica va durar fins a la caiguda de l´imperi del Nord. El professor posa l´èmfasi inicial en mostrar que Osees sí que neix al Nord i que pertany a la tradició del regne del Nord caracteritzada per l´èxode d´Egipte, l´enfrontamenent amb els deus de la terra cananea i el fet de ser un poble d´emigrants i antics esclaus.
Pel que fa referència als aspectes formals el professor ens fa veure el seu estil molt més profètic que el d´Amós així com destaca el fet que presenta la situació de pecat (entès com un acte d´infidelitat a Jahvé) d´Israel d´una forma més global ( i no tant centran-se en accions concretes com era el cas d´Amos).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada