dilluns, 6 de setembre del 2010

filosofia llatinoamericana (4)

Miguel León Portilla és el màxim representant de la corrent de pensament que afirma que hi ha indicis de reflexió filosófica abans de l´arribada dels espanyols. Concretament afirma que la cultura Nahuatl va desenvolupar tota una racionalització dels seus mites i creences que es posa de manifest en una profunda reflexió amb elements metafísics-cosmològics sobre la realitat i el lloc de l´ésser humà en el món terrenal. Per un altre costat Quispe Figueroa Juvenal afirma que aquestes formes de pensament precolombí no són altra cosa que formes de pensament tradicional i tenen el carácter de concepcions del món mític-religiós. El que sí és clar, però, és que en cap moment podem parlar d´una línea de continuïtat entre el pensament precolombí i el pensament produït a partir de la conquista d´Amèrica per part dels espanyols. És òbvia la seva ruptura (tot i algunes formes de sincretisme especialmente en l´àmbit religiós). Això ens porta a preguntar-nos si la manera de conèixer i explicar el món del poble aborigen pot tenir avui per a l´intel.lectual llatinoamericà alguna utilitat, si els valors que aquell pensament reflectia poden ser valors de referencia. Avui el repte de l´intel.lectual llatinoamericà no és tant negar l´herència precolombina o menysprear-la, com tampoc ho és sobredimensionar-la sinó resoldre d´una manera convincent la temática i problemática en la realitat precolombina d´una forma de filosofía definida com a objecte d´estudi, és a dir, per la seva temática concreta (amb els valors morals i vitals que comportaven) i la seva evolució.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada