divendres, 25 de novembre del 2011

filosofia i comunicació (3)

Evidentment no podem evitar afirmar que hi ha un nivel en que el discurs filosòfic pren en consideració aquests nuclis temàtics i problemàtics fonamentals i pot abordar responstes amb validesa universal, és a dir, com una aportació per a ser discutida per altres individus i altres cultures i tradicions filosòfiques, ja que es tracta de problemas humans i, per tant, universals.
Ara bé, com diu Apel, per a que la comunicación es pugui donar és necessari donar a l´altre la possibilitat d´intervenir en la discussió, ja que si no fos així, qualsevol conclusió seria invalidada pel fet de no poder participar amb igualtat de condicions. Es tracta d´un principi ètic-epistemològic formal (sense contingut material valoratiu particular de cap cultura).
La universalitat formal abstracta de determinats enunciats o principis, que poden ser utilitzats de manera diferent en el nivel material de cada cultura, no impossibilita la possibilitat d´establir ponts entre diferents tradicions filosòfiques. La filosofía de l´alliberament posa un èmfasi especial en afirmar que tota filosofía es trova inevitablement dins d´una tradició cultural, però no és imposible el diàleg amb les obres mitjançant els nuclis problemàtics comuns i les respostes dels discursos problemàtics comuns i les respostes dels discursos categorials filosòfics, en tant que humans, i per això universals.
Ara bé, aquest diàleg, afirma Dussel, ha de ser respectuós amb les diferències i apèndix dels descobriments d´altres tradicions, superant el centralisme cultural, l´acceptació per cadascuna de les tradicions regionals filosòfiques del planeta (europea, nord-americana, xinesa, hindú, àrab, africana, llatinoamericana, etc…) del sentit de les seves temàtiques, del valor i de la historia de les altres tradicions, en un autèntic i simètric diàleg, gràcies al qual aprendre molts aspectos desconeguts en altres tradicions. A més seria la clau per a la comprensió del contingut de les altres cultures avui presents en la vida quotidiana de tota la humanitat, pels gegantins mitjans de comunicación que permeten a l instant rebre noticies de qualsevol part del món, de qualsevol cultura de les que no es té un mínim coneixement. Tota cultura és etnocèntrica afirma Dussel, però aquest error queda eliminat quan els filòsofs de les altres tradicions filosòfiques-culturals preñen consciencia de la seva propia historia filosófica,i del valor situat de les mateixes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada