dimarts, 22 de novembre del 2011

Dossier filosofia (1)

CARACTERÍSTIQUES GENERALS DEL PENSAMENT PRESOCRÀTIC


1.Explotació racional dels fenòmens físics:
a.Les dues lectures de l´univers: Per al pensament mític, tots els successos de l´univers depenen d´una causa arbitrària i contingent, això és, de la voluntat dels déus. Segons el pensar filosòfic, les coses succeeixen per necessitat i no depenen dels capricis dels déus.
b.La interpretació de l´univers segons la raó: La multiplicitat i varietat de formes que trobem en l´univers resulten o d´una alteració d´una essència permanent i comú o de la suma de substàncies primeres i originals.
c.La necessitat de primers principis: Ja que la realitat no pot procedir mai del no-real –això és, res o no-ser-, és necessari que existeixin un o molts principis ontològicament primers i físicament causatius. Aquests principis són anomenats arjé (principi).
2.Els diversos sentits de la paraula physis:
a.La naturalesa com a conjunt: Pot referir-se o bé a la totalitat d´objectes que constitueixen l´univers o bé el que tenen en comú un conjunt d´individus-essència= naturalesa.
b.La naturalesa com a principi dinàmic: la naturalesa no és quelcom inhert i acabat, sinó que sempre està en procés de formació i transformació. L´activitat natural és teleológica i inmanent.
c.La naturalesa com a ordre: la naturalesa imposa ordre als elements de l´univers –cosmos- mitjançant lleis necessàries i inexorables que flueixen en el seu interior.
d.El monisme, model d´interpretació cosmológica.

PRESOCRÀTICS: PERIODE COSMOLÒGIC

ESCOLA DE MILET: CARACTERÍSTIQUES GENERALS
1.Pressupostos bàsics de la física milèsia:
a.La realitat no pot procedir de la no realitat.
b.La pluralitat dels éssers procedeix d´una unitat originària.
2.Tesis fonamental de la física milèsia: el primer principi de tots els éssers és aquell d´on procedeixen a l´arribar a ser i al que tornen quan al fi es corrompeixen.
3.Propietats dels primer principi:
a.Únic i, per tant, infinit.
b.Material I corpora.
c.Espaial
d.Subsistent I substrat dels oposats.
e.Mouent I, en virtut d´aquesta mobilitat, causa de generació i corrupció dels éssers.
4.Naturalesa específica del primer principi:
a.Interpretació elementalista: l´identifiquen amb un dels 4 elements.
b.Interpretació no elementalista: El primer principi no és implícitament indefinit en espècie (apeiron) perquè no s´identifica amb cap dels 4 elements.
5.Explicació del canvi:
a.El primer principié s la materia i, al mateix temps, causa de la generació i corrupción dels éssers.
b.Interpretació del canvi:
i.Segons els elementalistes: canvi singnifica alteració de la materia originària. La generació és interpretada com a condensació o rarefacció del primer element.
ii.Segons els no-elementalistes: del moviment de l´apeiron neixen tots els éssers, i la generació deriva de la separació dels oposats presents en el tot-barreja.
6.Hilozoïsme: Van creure que el món estava penetrat per una força vital que tot animava, inclús els éssers inanimats, i a causa del seu abast podía ser anomenat diví.

EL PENSAMENT DE CADASCUN DELS FÍSICS.
1.Tales de Milet:
a.El primer principi és l´aigua.
b.Arguments:
i.De carácter mític-cosmològic: creía que la terra es recolza en l´aigua.
ii.De carácter fisiològic:
1.L´aigua és l´aliment de totes les coses.
2.Tot animal viu de la humitat.
3.La grana de totes les coses posseeixen una naturalesa humida.
2.Anaximandre de Milet:
a.El primer principi és l´apeiron.
b.Naturalesa del primer principi:
i.Apeiron significa l´especialment infinit (des del punt de vista quantitatiu) i indefinit en espècie (dels del punt de vista qualitatiu).
ii.Donada la seva naturalesa indefinida i ja que no és un element, ha de ser un intermig o una barreja.
c.La generació deriva de la separació dels oposats presents en la barreja original.
d.L´indefinit ho abraça tot, diví i inmortal.
e.Va creure en l´existència d´infinits móns successius.
3.Anaxímenes de Milet:
a.El primer principi és l´aire.
b.El canvi en els éssers depèn del moviment de l´aire i la generació i corrupció de les coses deriva de la rarefacció i condensació del primer principi.
c.L´aire és un déu engendrat, infinit i inmens.
d.Compara l´aire còsmic amb l´ànima-alè.
e.Va creure en l´existència de móns successius.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada