diumenge, 14 de novembre del 2010

San Manuel Bueno Martir (20)

En aquest sentit es dona la paradoxa que aquells que no creuen, són en la novel.la aquells que es desviuen pels altres, són l´exemple d´amor que el cristianisme pregona i que ens fa viure a tots plegats en un somni.
En aquest sentit la present novel.la és un clar exemple del pensament unamunià

“L´obsessió per la mort i la necessitat vivíssima d´immortalitat van ser un dels grans motors unamunians; sense ells la seva obra seria radicalment una altra. “

O en altres paraules:

“Unamuno se encontró inmerso en una angustia producida por el conflicto entre fe y razón que consiste en buscar en la filosofía respuestas para la fe y no encontrarlas. El motivo de esa búsqueda fallida es que, tanto Unamuno como Kierkegaard, consideran la existencia del individuo concreto como objeto de la filosofia y, a su vez, no creen que ella misma dé respuestas porque la conciben de manera objetivante”

Molt secundari és el tema social-polític, i és que:
“El seu conflicte principal és interior; la seva queixa no és sobre les pròpies condicions de vida, sinó sobre el problema de l´home i el silenci de Déu. Gacríca Bacca ha dit que Unamuno “és un romàntic amb les angoixes religioses romàntiques del segle XIX”

A més a més l´obra trasnpua un cert escepticisme polític, i una crítica, més o menys dura , segons s´interpreti:

“Él me hizo un hombre nuevo, un verdadero Lázaro, un resucitado –me decía- él me dio fe.
-¿Fe?- le interrumpía yo?
-Sí, fe, fe en el consuelo de la vida, fe en el contento de la vida. Él me curó de mi progrsismo. Porque hay, Ángeloa, dos clases de hombres peligrosos y nocivos: los que onvencidos de la vida de ultratumba, de la resurrección de la carne, atormentan, como inquisidores que son, a los demás para que, despreciando esta vida como transitoria, se ganen la otra, y los que no creyendo más que en éste…
-Como acaso tú… le decía yo.
-Sí, y como don Manuel. Pero no creyendo más que en este mundo esperan no sé qué sociedad futura y se esfuerzan en negarle al pueblo el consuelo de creer en otro…
-De modo que…
-De modo que hay que hacer que vivan de la ilusión.”

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada