dijous, 7 de febrer del 2013

Locke 4


  1. J. Locke.
    1. Teoria de les Idees.
                                                              i.      Noció d´idea: El terme idea comprèn tot el que és objecte de l´enteniment o percepció.
                                                            ii.      No existeixen idees innates en l´enteniment perquè:
1.      Tot el nostre coneixement procedeix de l´experiència.
2.      Si existissin idees innates, ningú les podría ignorar i això és fals.
                                                          iii.      Origen de les idees:
1.      La menté s un full en blanc, buit de caràcters, sense idees.
2.      Totes les nostres idees procedeixen de l´experiència.
3.      Fonts del coneixement: la percepció d´objectes sensibles externs i d´operacions internes de la nostra ment
                                                          iv.      Classes d´idees
1.      Distingeix dos tipus d´idees: les simples i les complexes.
2.      Les simples procedeixen de la sensació i de la reflexió. Les idees simples dels sentits tenen per objecte les qualitats dels objectes exteriors. Les qualitats poden ser secundàries (idees d´espai, figura, moviment). Les idees simples de la reflexió tenen per objecte els estats subjectius de la consciencia. Les dues accions principals de la ment són: percepció (pensar) i volició (voler, desig).
3.      Les idees complexes procedeixen de la combinació d´idees simples. Es poden reduir a tres classes: modes, substàncies i relacions.
a.       Idea complexe de mode: el mode és la idea complexa que no conté suposició de subsistir per si mateixa (afectació de la substància)
b.      Idea comlexa de substància: són combinacions d´idees simples que representen coses particulars i diferents, subsistents per si mateixes.
c.       Idea complexa de relació: Consisteix en la comparació d´una idea amb una altra.
    1. Objectivitat de les idees.
                                                              i.      Objectivitat de les idees simples:
1.      Objectivitat de les qualitats sensibles:
a.       Noció de qualitat: és el poder, que està en les coses mateixes, de produir alguna idea en la nostra ment.
b.      Criteri d´objectivitat de les qualitats: Una idea és objectiva si és semblant a la qualitat que existeix en el cos mateix.
c.       Les idees de les qualitats primàries són semblants a les qualitats que estan en els cosos.
d.      Les idees de les qualitats secundàries no són objectives perquè no hi ha res en el cosos que s´assemblin a aquestes idees. En els cosos no hi ha més que el poder de produir-les. Dón que les qualitats secundàries són subjectives no per raó de la causa, sinó en la manera de ser conegudes.
2.      Objectivitat de les idees de reflexió: Els estats interns i les operacions que realitza el subjecte percebuts per la reflexió tenen un valor objectiu i real.
    1. Objectivitat de les idees complexes:
                                                              i.      Formació de les idees complexes:  Tota idea és en si mateixa particular. La ment, mitjançant l´abstració, al considerar-les com aparences separades de les circunstàncies de l´existència real (temps, lloc, etc…) les fa representatives de totes les coses de la mateixa classe, i els seus noms es converteixen en generals.
                                                            ii.      La idea de substància:
1.      La substància, suport de les idees anomenades accidentals, és incognoscible o un “no sé què”.
2.      Sobre l´existència de substàncies:
a.       La sensació ens convenç que existeixen substàncies sòlides i extenses.
b.      La reflexió, que existeixen substàncies pensants.
c.       Tenim coneixement de la nostra propia existencia per intuició, de l´existència de Déu per demostració i de l´existència de la resta de coses mitjançant la sensació.
3.      Conclusió: Essent l´experiència l´origen del nostre coneixement, coneixem solament les qualitats sensibles i les operacions subjectives. No sabem què és la substància, encara que tinguem coneixement de la seva existencia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada