- J.
Locke.
- Teoria de les Idees.
i.
Noció
d´idea: El terme idea comprèn tot el que és objecte de l´enteniment o
percepció.
ii.
No
existeixen idees innates en l´enteniment perquè:
1. Tot el nostre coneixement
procedeix de l´experiència.
2. Si existissin idees innates,
ningú les podría ignorar i això és fals.
iii.
Origen
de les idees:
1. La menté s un full en blanc, buit
de caràcters, sense idees.
2. Totes les nostres idees
procedeixen de l´experiència.
3. Fonts del coneixement: la
percepció d´objectes sensibles externs i d´operacions internes de la nostra
ment
iv.
Classes
d´idees
1. Distingeix dos tipus d´idees: les
simples i les complexes.
2. Les simples procedeixen de la
sensació i de la reflexió. Les idees simples dels sentits tenen per objecte les
qualitats dels objectes exteriors. Les qualitats poden ser secundàries (idees
d´espai, figura, moviment). Les idees simples de la reflexió tenen per objecte
els estats subjectius de la consciencia. Les dues accions principals de la ment
són: percepció (pensar) i volició (voler, desig).
3. Les idees complexes procedeixen
de la combinació d´idees simples. Es poden reduir a tres classes: modes,
substàncies i relacions.
a. Idea complexe de mode: el mode és
la idea complexa que no conté suposició de subsistir per si mateixa (afectació
de la substància)
b. Idea comlexa de substància: són
combinacions d´idees simples que representen coses particulars i diferents,
subsistents per si mateixes.
c. Idea complexa de relació:
Consisteix en la comparació d´una idea amb una altra.
- Objectivitat de les idees.
i.
Objectivitat
de les idees simples:
1. Objectivitat de les qualitats
sensibles:
a. Noció de qualitat: és el poder,
que està en les coses mateixes, de produir alguna idea en la nostra ment.
b. Criteri d´objectivitat de les
qualitats: Una idea és objectiva si és semblant a la qualitat que existeix en
el cos mateix.
c. Les idees de les qualitats
primàries són semblants a les qualitats que estan en els cosos.
d. Les idees de les qualitats
secundàries no són objectives perquè no hi ha res en el cosos que s´assemblin a
aquestes idees. En els cosos no hi ha més que el poder de produir-les. Dón que
les qualitats secundàries són subjectives no per raó de la causa, sinó en la
manera de ser conegudes.
2. Objectivitat de les idees de
reflexió: Els estats interns i les operacions que realitza el subjecte
percebuts per la reflexió tenen un valor objectiu i real.
- Objectivitat de les idees complexes:
i.
Formació
de les idees complexes: Tota idea és en
si mateixa particular. La ment, mitjançant l´abstració, al considerar-les com
aparences separades de les circunstàncies de l´existència real (temps, lloc,
etc…) les fa representatives de totes les coses de la mateixa classe, i els
seus noms es converteixen en generals.
ii.
La
idea de substància:
1. La substància, suport de les
idees anomenades accidentals, és incognoscible o un “no sé què”.
2. Sobre l´existència de
substàncies:
a. La sensació ens convenç que
existeixen substàncies sòlides i extenses.
b. La reflexió, que existeixen
substàncies pensants.
c. Tenim coneixement de la nostra
propia existencia per intuició, de l´existència de Déu per demostració i de
l´existència de la resta de coses mitjançant la sensació.
3. Conclusió: Essent l´experiència
l´origen del nostre coneixement, coneixem solament les qualitats sensibles i
les operacions subjectives. No sabem què és la substància, encara que tinguem
coneixement de la seva existencia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada